För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Erbjudanden, bra eller?

Lär du dina kunder att man ska vänta till sista sekunden?

Jag ser det varje dag. Inbjudningar till kursen, föreläsningar. Sedan ett par veckor senare så kommer samma inbjudan fast "gå två betala för en", "Sista sekunden erbjudande", "PGA av sena avbokningar så finns det platser kvar till siste sekund pris". Jag ser det varje dag. Och sådant kommer man ihåg. Det sänder signalen "Köp inget nu, för vi kommer ändå att sänka priset..." Gör du också detta? Om du får platser kvar eller har ett specialpris – ring till några gamla kunder eller några få som har visat intresse tidigare. Du får bättre resultat – personliga kontakter är bättre än massutskick.

Ibland ser jag också erbjudande som "Boka inom 24 timmar annars är det full pris som gäller." Om du ger sådananna erbjudanden så måste du stå för dem också. Om kunden ringer två dagar senare så måste du ta fullt pris. Annars tappar du all trovärdighet. Och du lär kunderna att det du säger gäller inte.

Börsnoterade företag eller Amerikanska företag är också förutsägbara. Dom har sin månads eller kvartals budget att tänka på. Det går nästan alltid att pruta med dem. Börja förhandlingen en vecka före månadsskiftet så kommer säkert fina erbjudanden bara du bestämmer dig före månadsskiftet.

Ha en tydlig prisstrategi och tänk på de olika situationer som du kan hamna inför. Det som kan vara en "bra idé" för att fylla en kurs kan sänka ett varumärke på lång sikt.

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis