För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Hur ska man agera på sociala media?

Spelar du ett spel på Facebook?

Jag tycker det är viktigt att man är transparent och inte spelar en roll / karaktär när man är på nätet. När du är på Facebook, Twitter m.fl. så bygger du upp en relation till dina läsare, vänner, följare. Du visar upp vem du är, vad du står för, vad du tycker om, vad du kan rekommendera till dina vänner.

De personer som spelar en roll eller i värsta fall hyr in någon annan att bygga din sociala media närvaro är helt ute och cyklar. Den kan aldrig någonsin bli autentisk. Det är som du träffar en trevlig partner som du mailar fram och tillbaka med. Du bygger en relation, ett förtroende och sedan när du träffar personen ifråga så kommer han/hennes kompis till daten istället. Hur känns det?

Idag läste jag hur den rikskända Per Morberg tycker om it-utvecklingen, smartphones, surfplattor etc.

– Jag tycker det är jobbigt att skicka ett vykort när jag är på semester - att då twittra och blogga, fejja är rent outhärdligt men jag gör det på grund av det är bra för affärerna.

Läs hela intervjun på Resumé här: http://www.resume.se/nyheter/media/2013/01/04/x/

Jag följer Per Morberg på Facebook och blir lite förvånad över hans inställning i artikeln i Resumé när han bland annat skriver detta på sin Fan-sida:

2 jan-13 ”God morgon 2013! Tack alla för era fina inlägg under 2012 det gör det värt att göra det man gör. Hoppas ni får ett fint 2013.”

21 dec-12 “Kvällen har varit fantastisk, tack alla som kom till Nk och tack för en fin middag mina vänner.”

19 dec-12 “Jag får många frågor om jag läser eller inte läser era meddelanden, Jag läser dom flesta och tycker det är fantastiskt kul läsning. Skål och hoppas ni också har en bra kväll!”

 

Om han bara gör detta för att ”det är bra för affärerna” eller om han bara spelar kaxig (inte första gången iofs) eller om det är någon annan som sköter hans sida. Vet inte. Men jag får en besk smak i munnen när jag läser hans inlägg framöver.

Vad gör du på de olika sociala medierna där du är aktiv? Är du dig själv? Lämnar du ut tillräckligt med information för att vara personlig eller spelar du ett spel? Försöker du bygga ett varumärke som du egentligen inte är? Om du gör det så kommer det bara att fungera så länge du inte inleder en djupare relation till de personerna – för då kommer de se igenom dig och uppfatta dig som en bluff. Och vad är då nyttan av att bygga relationer? Är det för ditt eget ego? För det kan nog inte vara för dina affärer…

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis