För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Fokusera

Våga fokusera dig och tjäna mer...

Jag och min fru ska renovera köket. När vi tillsammans med byggare gick igenom vad som skulle göras kom frågan upp om luftvärmepump upp. Jag började titta på nätet och hittade en snygg liten sak från en tillverkare. Lade in en sökning på Facebook om någon kände någon som arbetade med just detta märke. Efter ett par dagar så fick jag kontakt med en kille som kunde hjälpa mig. Sagt och gjort vi bokade en tid som hans kille skulle komma över. Den dagen och klockslaget kom. Men han kom inte. Efter 45 minuter så ringer han och berättar att han är på andra sidan stan. Men han lovade att han skulle komma redan nästkommande dag.

Dagen och klockslaget kom. Men ingen säljare. Efter en stund så kommer han äntligen. Jag presenterar vad jag behöver och vart den ska sitta och han säger att det är inga problem! Påvägen ut så började han fråga om hur jag fick trafik till min hemsida. Jag berättar för honom att jag hjälper tjänsteföretagare inom marknadsföring och att jag är delägare i en webbyrå. Han berättade att han inte säljer luftvärmepumpar på heltid utan hjälper ett annat företag med att sälja sökmotorsoptimering. Jag tyckte det var en konstig blandning av tjänster.

Efter mötet med denna mångfacetterade säljare så kände jag att jag måste träffa en annan och se vad de säger. Tog kontakt med en annan leverantör. Prick på klockslaget så ringde han på dörren. Jag presenterade vad jag ville och han tittade igenom huset. Han kom snabbt fram till att köket inte är en bra placering då det är mycket fett och os som finns där. Det skulle förkorta livslängden och öka serviceintervallen på maskinen. Han berättar att han har arbetat med detta i över 15 år och att det har hänt mycket på luftvärmepumpfronten. När han är på väg att gå så frågade han mig om vi kunde gå runt huset och titta på olika placeringar var utedelen skulle kunna sitta. Jag fick stort förtroende för honom och firman han representerade.

  • Hur upplever dina kunder dig?
  • Har du för många olika produkter / tjänster som du erbjuder?
  • Klarar du av alla olika?
  • Är du expert inom alla områden?

Tittar man på Gordon Ramsy och hans program Elake kocken (Ramsay's Kitchen Nightmares) så brukar han minska ned utbudet av rätter till ett fåtal. Det finns ingen restaurang i världen som kan klara av att göra fler än ca 10 rätter bra. Föruom kinarestauranger då, kanske...

Marknadsför dig med ett fåtal tjänster. Sedan när du fått kunden och byggt upp ett förtroende mellan er. Då kan du presentera dina relevanta kringtjänster som din kund kan vara intresserad av. Men om du börjar presentera helt irrelevanta produkter/tjänster för dina kunder så kan du skrämma iväg dem till dina konkurrenter...

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis