För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Jag eller vi är?

Spelar storleken någon roll?

I början av min karriär som egenföretagare så använde jag alltid ordet ”vi” när jag presenterade mig och mitt företag. Inte ”Jag”. Jag ville framhäva att mitt enmansföretag var mycket större än det var. Min tro var att mina potentiella kunder inte ville anlita en enmansföretagare. Det gick så långt så att jag sa ”vi” när jag menade ”jag” även i mitt förhållande. Den dagen jag berättade för min flickvän (som jag inte bodde ihop) att ”vi” hade fått en större lägenhet när jag menade ”jag”. Som ni förstår så gick det inte att komma ur den situationen utan större skador…

I dag arbetar jag med många enmansföretagare och gång på gång så ser jag detta ”vi” beteende. Vad tror du händer när dina kunder gör en enklare sökning på nätet eller när de börjar arbeta med dig upptäcker att ”vi” egentligen är ”jag”? Hur mycket förtroende tappar du då? Börjar dina potentiella kunder fundera på vilka andra saker som du har slirat på sanningen om. Kanske. Är det ett bra sätt att börja en relation? Nopp! Det är bara ett tecken på dåligt självförtroende. Och om du inte tror på dig själv och dina tjänster – varför ska då dina potentiella kunder tro på dig?

Var stolt över att ”jag” är ”jag” och inte ”vi”!

När ”jag” är ”jag” så kan du skriva mer personligt till dina potentiella kunder. ”jag” tycker att…. ”Jag” hjälper dig och om jag inte hinner så hjälper jag dig till en av mina kollegor… etc.

Själv så är jag personlig med mina kunder. Jag har skapat en personlig stil både i min text, i mina föreläsningar och i min relation med mina kunder. Alla vet att jag är jag och de gillar det.

/Peter

 
Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis