Dagens kunder vill inte bli sålda till - de vill köpa, på deras villkor.
Det är bara två bokstäver som skiljer Selling och Helping men det är en gigantisk skillnad i tanke-och handlingsättet. Dagens kunder vill inte bli sålda till. De vill köpa, på deras villkor. Det är kunderna som har informationen och makten över köpprocessen. För fokus idag är nämligen på köpprocessen istället på säljprocessen. Kunden är inte intresserad av säljprocessen. Deras fokus är på att köpa.
A och O idag är kundfokus. Det har det i och för sig alltid varit men idag är det ännu viktigare att vara genuint intresserad över kundens situation, önskemål, problemställning och hur en lösning ska vara.
De största kommunikationskanalerna idag fanns inte för ett par år sedan. Allt förändras. Och det går fortare och fortare för varje dag. Säljarens roll har ändrats markant de senaste åren. Idag är det inte bara säljaren som säljer utan alla personer på ditt företag som har kundkontakt påverkar kundens framtida köpbeteende.
Vem du sålde till igår och det sätt som du kommunicerade då kanske inte gäller imorgon. Både kundens köpbeteende och prioriterade kommunikationskanaler är färskvara. Vem bryr sig om igår? För frågan är vem som väljer att köpa från dig imorgon och vart och hur du bemöter kunden. För att om du inte vet om det idag så kommer du inte finnas där när de behöver dina tjänster imorgon.
BliFullbokad.nu vänder sig till de företag som både vill behålla sina befintliga kunder och vara det självklara valet för potentiella kunder!
Peter har utvecklat CRM-system sedan 1989, tagit fram processer för sälj och kundhantering. Peter har föreläst i flera år om CRM-system, "Hur man kan få fler kunder utan att bli en säljare" och utbildat företag som vill lära sig få fler kunder genom BliFullbokad.nu-konceptet.
Peter föreläser nu om detta skifte som pågått i flera år men som många företag inte tar på allvar. Idag är det inte de små företagen som är rädda för de stora företagen. Det är inte heller de stora företagen som är rädda för de små. Utan det är de långsamma företagen som ska se upp för de snabba företagen. Snabba i att förändra och anpassa sig.
Boka Peter som föreläsare till ditt företag. Det är en inspirationsföreläsning för de personer inom företaget som har kundkontakt samt ledningsgrupp, ägare och styrelse. En föreläsning kan vara från 45 minuter upp till 3 timmar. Även distansföreläsningar kan genomföras.