Johan Arnkil
För de flesta tar det cirka 7 år att få lönsamhet i sin verksamhet som massör. Johan Arnkil lyckades nå målet på 4 år. Vad gjorde skillnaden?
Johan startade sitt företag 2010 efter att ha masserat släkt och vänner i 7 år. Han startade företaget eftersom han tycker om att massera och att få människor att må bra. Men precis som de flesta kroppsterapeuter hade han svårt att få lönsamhet i verksamheten. Johan insåg att han var tvungen att bli bra på marknadsföring om han skulle lyckas. Han tyckte dock inte om den typen av marknadsföring han såg många andra använda. Därför bestämde han sig för att gå Peter Watz Distansutbildning i BliFullbokad.nu-konceptet. Idag intervjuar vi Johan om hans upplevelser av kursen. Och hur han tog sig från frustrerad massör till expert på marknadsföring.
Den största utmaningen
Innan Johan gick distansutbildningen med Peter Watz så hade han några kunder och företag på sina mottagningar. Men det gick trögare än förväntat. Framförallt på hans mottagning på Sats i Torslanda.
"Jag var mest frustrerad över att inte nå ut med mitt budskap och vad just mina behandlingar innebär för kunden. Alla massörer är unika eftersom massage är ett hantverk. Men det inser inte alla", säger Johan.
Johan jobbade mycket och intensivt och verksamheten ökade långsamt, men när han i februari 2014 bestämde sig för att gå över på heltid så fick han inte det uppsvinget han hade hoppats på. "Det blev en ny period av mycket tankar och funderingar på framtiden innan jag fick en ny inspiration av alla praktiska tips jag lärt mig under kursen", säger Johan.
Äntligen tar verksamheten fart!
Johan ökade dock omsättningen efter kursen men det var först under hösten 2014 som verksamheten tog ordentlig fart och Johan äntligen kunde leva på sin verksamhet och ta ut en skälig lön. "Min massagelärare som utbildat sedan 80-talet sade halvtomhalvt på skoj att det tar 7 år för hennes elever att starta upp verksamheten och efter 7 år är alla utbrända. Jag nådde målet på 4 år. Och ja, visst var det tufft ett tag men nu känns det väldigt bra. Känner att jag kan stå på egna ben och livet som anställd igen känns väldigt långt borta" berättar Johan.
Kursen med Peter Watz blev vändpunkten
Nu fortsätter Johan att vidareutbilda sig för att kunna hjälpa sina kunder ännu bättre. En av Johans insikter är att många företagare investerar för lite i sig själva och i sitt företag. Och att det till stor del är marknadsföringen man bör ha koll på för att lyckas med sin verksamhet.
"Det som fick mig att tveka lite innan jag anmälde mig till kursen var den ekonomiska investeringen. Men vad jag hört så är det största misstaget företagare gör just det att de investerar för lite i sig själv och i sitt företag. Och jag kände verkligen att jag inte hade någon koll på marknadsföring så det behövde jag lära mig."
"Va? Kostade det inte mer?"
"Så här i efterhand kan jag säga att du får MYCKET valuta för pengarna. Hade jag vetat hur mycket jag skulle lära mig så hade jag inte tvekat en sekund. När jag gjorde bokslut och såg vad kursen kostade så tänkte jag, "Va? Var det inte mer!?" Jag blev erbjuden att annonsera under ett år idag för 2 100 kr, det lät som en bra deal men jämfört med kursen så har jag en känsla av att det blir väldigt lite för pengarna.", säger Johan.
Praktiska tips för att skilja dig från mängden
"Det bästa med kursen var att Peter inte berättade hur man ska göra utan hur HAN gör eftersom han lever som han lär. Han gav massvis med enkla praktiska tips på hur man kan skilja sig från mängden. Han är underhållande och intressant att lyssna på. Jag saknade honom efter kursen, men kunde ju då lyssna på de inspelade lektionerna.
Väldigt bra var också att höra kollegorna ställa frågor och berätta hur de gör. När det stod still i min skalle så hade de ofta bra och viktiga frågor. Jag lärde mig väldigt mycket av att kunna ta del av det", säger Johan.
Från frustrerad massör till marknadsföringsexpert
Johan berättar att han har massvis med tips kvar från kursen som han inte utvecklat än och att han därför känner sig trygg i att nå ut till sina kunder. Han har till och med börjat tipsa andra företagare när det gäller marknadsföring;
"Jag var på ett möte i en företagarförening där det var en föreläsning om marknadsföring så jag tog nästan över föreläsningen och gav de andra företagarna massvis av tips som jag lärt mig på kursen, vilket blev mycket uppskattat", säger Johan.
Johan kan som sagt leva på sin verksamhet nu vilket är oerhört glädjande. Men vad hade hänt om han inte hade gått kursen? "Om jag inte hade gått kursen så hade jag nog haft att göra, men jag hade inte vetat hur jag skulle nå ut till just de jag vill nå och jag kade känt en stor osäkerhet i mitt möte med omvärlden som företagare", säger Johan.
Ny marknadsföring – bättre resultat
Efter kursen har Johan börjat marknadsföra sig själv på ett annorlunda sätt än tidigare. Han skickat tipsmail en gång i månaden på temat Må Bra plus information om vad som händer i hans verksamhet. Han har valt att inte använda rabattkort än så länge.
Däremot har han gjort om sin gästbok på hemsidan till en sida med referenser efter rekommendation av Peter. Johan ska även börja föreläsa eftersom han har märkt att det är en bra källa till att få fler och bättre kunder. Han har medvetet valt att inte satsa på öppet hus och mässor men har testat att erbjuda tio minuters prova-på massage med gott resultat.
Johan har även uppdaterat sin hemsida och skapat en ny signatur i sin mail för att attrahera rätt kunder. Dessutom har han tagit nya bilder på sig själv för att hela sajten ska kännas fräsch och aktuell.
"Det kanske viktigaste jag lärde mig var att inte fokusera på priset på mina behandlingar utan på värdet kunden får. Jag förlorade nyligen en upphandling på grund av att kunden bara stirrade sig blind på priset. Och trots att jag erbjöd halva priset på en prova på dag för att ge dem en chans att uppleva värdet av mina behandlingar så tackade de nej. Det känns helt ok eftersom företaget då inte är en kund jag vill jobba med. Många massörer tar underbetalda jobb som konsulter för att få in pengar men jag ser ett större värde i att lägga den tiden på marknadsföring och få egna kunder som betalar fullt istället. Jag gör även en del reklam i sociala medier och har fått ett ökat intresse. Jag jobbar överlag på att skapa uppmärksamhet kring mig och min verksamhet och skapar medvetet en bild av mig som förtroendeingivande och framgångsrik, vilket jag nu har blivit.", avslutar Johan.
Snabbfakta
Namn: Johan Arnkil
Verksamhet: Diplomerad Massageterapeut och Diplomerad Mindfulnessinstruktör
Företag: Ocean Harmony
Bransch: Kroppsvård