Camilla Westling
Hur kan man göra sig gällande på en trång marknad? I Sverige finns det en enda naprapatutbildning. Den ligger i Stockholm. Det finns 1200 naprapater i Sverige, varav 480 är stationerade i huvudstaden. Camilla Westling naprapat, menar att alla är konkurrenter med varandra. För henne var kursen BliFullbokad.nu det som fick hennes företag att lyfta till en ny nivå. Hon berättar hur hennes omsättning lyfte med 34 % på bara 7 månader.
Vi ses på ett café i Hammarby Sjöstad, naprapat Camilla Westling och jag. Solen skiner och luften är hög. Men Camilla strålar starkare. På frågan var det är som blev så avgörande och nytt via kursen med Peter Watz, behöver inte Camilla tänka efter.
- Egentligen inget nytt, för min del, slår Camilla fast. Men det var värdefullt att få arbeta igenom företaget och företagandet och bolla just mina frågor. Trots att vi alla tillhörde olika branscher, har vi slående lika frågor och utmaningar. Vi går verkligen igenom hela företaget och företagandet. Eftersom det är en webbaserad kurs tog den inte så mycket tid i anspråk. Vi hade tio pass á 90 minuter, så jag kunde sitta kvar på jobbet.
Som företagare finns det otroligt många saker att göra och hålla reda på. Det finns mycket, menar Camilla, som vi också vet att vi borde göra, men som vi inte riktigt gör, eller tar oss tid till att göra. Men tack vare kursen lämnades inget åt slumpen. Hela företaget synades i sömmarna och mellan passen fanns det uppgifter att göra.
Kundvård i fokus
När man jobbar i en bransch med många konkurrenter gäller det att ta sig tid att fundera hur man kan sticka ut ur mängden. Varför ska kunderna välja just mig? Det är därför viktigt att värna om de kunder man redan har, och ta hand om dem så att de i sin tur kan sprida det goda ordet – och skaffa nya kunder.
- Kunduppföljning har jag alltid gjort, och det var en av de saker som Peter Watz tog upp på kursen BliFullbokad.nu. Jag har en särskild kalender där jag skriver upp vilka kunder jag ska höra av mig till. Vid varje behandling frågar jag om det är okej att jag hör av mig igen, en tid framöver, och så sätter jag upp ett datum då jag ska höra av mig.
Camilla påpekar att det är viktigt att inte propsa på kunderna någon ny tid, utan snarare bara tala om hur jag tänker i min behandlingsplan och visa att man finns där. Det ger positiv effekt. Kunderna stannar kvar och bokar ny tid. De kunder som tipsar vidare och ger nya kunder – får rabatt.
Professionellt hela vägen
Mellan webbpassen fanns det uppgifter som kursdeltagarna skulle göra. Mycket nyttiga sådan, fastslår Camilla. Men svåra och krävande. Fast de gav också flera aha-upplevelser.
- En av uppgifterna var att definiera målgruppen. Vilka vill jag jobba med? Hur ser min drömkund ut? Det tog faktiskt flera veckor att kunna definiera vilka jag har som målgrupp. Och efter det var det dags att se över hur jag kan attrahera min egen målgrupp.
En annan del av utbildningen var att jobba igenom företaget och vad det signalerar. Det är viktigt att det är professionellt hela vägen. G-mailadressen byttes ut mot en företagsadress; hemsidan och visitkortet sågs över och designades om.
- Jag lade ut referenser på hemsidan. Det är klart att mina nya kunder vill veta vad mina tidigare kunder tycker om mig och mina tjänster, förklarar Camilla.
Våga höja priset
En av de förändringar som Camilla Westling gjorde under kursens gång var att våga höja priset. Ingen av kunderna ifrågasatt det, snarare tvärt om. Några kommenterade att det var på tiden. I sin mottagning har Camilla satt upp en skylt med vad som faktiskt ingår i priset. Och det som ingår är sådant som hennes konkurrenter tar betalt för. Under kursens gång insåg Camilla även att man faktiskt kan välja sina egna kunder. Man behöver inte säga ja till alla.
- Jag är så nöjd att jag kan välja vilka kunder jag vill ha. Och de som inte passar in i min målgrupp hänvisar jag till någon passande av mina tre kollegor. Det är viktigt att arbeta med rätt målgrupp. Det ska vara roligt på jobbet, säger Camilla och brister ut i skratt.
Utbildningen – mycket för priset
Första gången Camilla Westling kom i kontakt med BliFullbokad.nu var på Starta Eget-mässan i Stockholm hösten 2012. Kort därefter påbörjade hon tioveckorsutbildningen som varade fram till jul.
- Det var värt varenda krona, säger Camilla Westling övertygande. Jag fick så mycket för priset, även om jag kände igen det mesta av vad jag borde göra. Peter Watz var otroligt engagerad och verkligen generös med sina förslag och idéer på hur jag borde jobba smartare. Jag har äntligen börjat blockera tid i schemat, för att inte ha fulltidsbeläggning med inbokade kunder. Jag behöver ju frigöra tid till annat också.
Effekten då av kursen? Vad gav det för resultat?
- Antalet kunder har ökat; såväl återkommande kunder som nya kunder. Bokningarna är fler, och omsättningen har ökat med 34 % på 7 månader, säger Camilla med ett stort leende.
Topp 5 av vad kursen BliFullbokad.nu gav för insikter
- Definiera din målgrupp.
- Välj dina kunder. Våga säga nej när någon faller utanför målgruppen.
- Fortsätt med kundvård. Hör av dig med jämna mellanrum och hör hur det är.
- Hur vill du uppfattas? Se över din hemsida, dina visitkort etc.
- Höj priset! Visa att dina tjänster har ett värde.
Snabbfakta
Namn: Camilla Westling
Webbplats: naprapatwestling.se
Bransch: Naprapat. Har sin lokal tillsammans med tre andra naprapater på Söder i Stockholm
Verksamhetsidé: Vara den personliga naprapaten som ger det lilla extra, och hjälpa människor med smärta; nackspärr, huvudvärk och domnande armar etc.
Nästa steg: Fortsätta med god och nära kundvård.
Ökad omsättning efter kurs hos BliFullbokad.nu: 34% i snitt.
Artikel: ”Det ska vara roligt på jobbet!”
Text: AnnSofie Thörnroth, Textpalatset
Bild: Tommy Jansson.