Kundnytta?
Varför ska jag välja dig som leverantör?
- Vilket resultat får jag?
- Vad är det för speciellt med det du levererar?
- Vad skiljer dig från mängden?
- Vad är din specialitet?
- Vet dina blivande kunder vad du är bäst på?
- Vet du vad du är bästa på?
- Vart ligger din passion?
- Har du någon passion kvar för ditt yrke? (Om inte, byt)
Om du inte brinner för vad du gör, om ditt hjärta inte är med, om det inte har någon betydelse för dig så kommer du inte att ägna den tid och energi som krävs för att vara framgångsrik. Du kommer aldrig på en miljon år kunna övertyga människor i din målgrupp att du är den bästa personen att hjälpa dem. Punkt.
Om du inte tror på det du gör så varför ska dina kunder då göra det?
Så jag vill att du funderar på dessa frågor, skriver ner och svarar på dem. Tänk också på att när du svarat på dem så ska du tänka på hur du kan kommunicera ut svaren till dina kunder och framför allt till blivande kunder på ett naturligt sätt.
Vad blir det största resultatet som dina kunder får av dina tjänster som dina kunder köper? Hur påverkar dina tjänster dina kunders:
- ekonomi? Tjänar de mer, sparar de mer eller får de en bättre långsiktig avkastning?
- emotionellt? – Hur känns det av tjänsten? Blir man lyckligare, sover man bättre eller får man mer kraft / energi? Hur ser den personliga vinningen ut med tjänsten eller resultatet av tjänsten?
- fysisk? – Blir resultatet av tjänsten att man går ner i vikt, får bättre hållning, minskad smärta eller mer rörlig?
Tänk dig att koppla dessa resultat för din kunds privata liv också. Hur kommer din kunds privata ekonomi, relation och upplevelse efter dina tjänster. Får han/hon en bättre relation till sin familj eller till sin chef – eller både och? Om du bara tänker på dig "Jag tjänar x kr på detta" och inte på dina kunders resultat så är du illa ute.
Koppla ihop resultatet med din passion som du har för ditt yrke och dina tjänster.
Jag brinner för att hjälpa tjänsteföretagare (coacher, konsulter, advokater, webbdesigner m.fl.) att lära dem marknadsföring och försäljning så att de kan bli fullbokade.