Är det kris eller möjlighet?
Ska du bromsa eller gasa?
Tack vare "marknaden" och ekonomi så känner många sig osäkra idag. I alla "kriser" och nergångar så finns det ändå företag och privat personer som köper tjänster.
Det är inte kris hos alla företag. Och i de företag som behöver spara eller dra ner så har de ändå behovet av att köpa tjänster.
Konkurrensen hårdnar eller? Det är i dessa tillfällen som det är enklare att komma in hos företag och organisationer. Många företag ser över sina avtal med sina befintliga leverantörer för att kunna spara in eller hitta andra effektivare lösningar.
De som syns på rätt sätt utan att vara desperata, får kontakt på rätt sätt, har en bra struktur och en bra plan kommer att lyckas. Det är i dessa dagar som tjänsteföretagare får nya kunder.
Under lågkonjunkturen i början av 90-talet så märkte jag inte av "90-tals krisen" Jag var fullbokad med att hjälpa företag att spara pengar med hjälp av de IT-lösningar som jag byggde då. Och de senaste "krisen" i början av 2010 så fick webbyrån Pixpro många fler förfrågningar då de större företagen ville hitta billigare alternativ till deras webbplatser.
Men om du inte arbetar strukturerat med din marknadsföring och kontaktskapande, sitter hemma och läser de svarta rubrikerna – då finns det inget hopp för dig.
Jag brinner för att hjälpa tjänsteföretagare att bli framgångsrika. Jag vill ge dig tre olika tips på att få fler kunder:
- 20 listan - nå personer som du inte känner
- 100 listan - arbeta med nätverket så kommer nätverket arbeta för dig
Arbeta med dessa listor – VARJE DAG – så kommer du ligga betydligt bättre till inför hösten.
Du ska också tänka på vilka företag och personer som du ska arbeta med. Du måste för ditt eget bästa välja att arbeta med rätt kunder. Se min presentation här om detta eller läs denna artikel för mer information.
Längst ner på denna sida så kan du beställa 2 kapitel gratis från boken Book Yourself Solid och där går Michael Port genom varför du ska välja dina kunder och varför du ska arbeta med en bransch.