För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Skickar du faktura före kunden har beställt?

Försöker du hoppa över några steg?

Tänk dig att du är inne i en butik och tittar på några saker som du är intresserad av. Inget konstigt med det tänker du. Men när du är på väg ut från butiken så får du en faktura på de varorna som du har tittat på med dig hem. Det är väl konstigt. Jag har ju inte beställt något tänker du. Visst skulle det vara konstigt?

Om du skulle göra så mot dina potentiella kunder - vad skulle de få för uppfattning om dig, ditt företag och ditt företagande? Inte så seriöst eller hur?

Visst är det då konstigt att ett par affärsnätverk gör just detta. Tänk dig att efter att du har varit gäst på ett nätverksmöte (och betalat för din eventuella frukost/lunch själv) så dimper det ner en faktura på ett års medlemskap i e-posten efter ett par dagar. Skulle det kännas bra för dig?

Jag har själv fått dessa fakturor via e-post. Jag har också bestridit dem för jag har inte beställt något. "Du behöver bara betala om du vill vara med" har representanten replikerat. Men det står tydligt längst upp "FAKTURA". Inte offert eller förslag eller likande utan just Faktura. Enligt Marknadsföringslagen (2008:486) så är detta olagligt.

Det viktigaste är i alla fall att dina potentiella kunder får det de förväntar sig. Att slänga en faktura efter en direkt då man inte har gjort någon beställning är ganska oseriöst. Men om du följer upp dina potentiella kunders intresse och inleder en dialog. En dialog som leder till att de potentiella kunderna bygger ett förtroende för dig och dina tjänster. När förtroendet motsvarar priset på din tjänst och behovet finns - då blir du bokad och efter det så skickar du en faktura. Som sagt vissa företag försöker hoppa över de mest grundläggande principerna som seriös försäljning handlar om.

Sedan behöver du i och för sig inte springa på massa nätverksträffar för att nätverka. Läs mer här hur du effektivt kan nätverka.

UPPDATERAT (30 APRIL 2013)

Det verkar som det är fler företag som vill hoppa över några steg. Senast nu är tidningen Fokus som är i blåsväder. Det är en juriststudent som har anmält tidningen för otillbörlig marknadsföring. Läs hela artiklen på Resume.se

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis