För att kunna säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett krävs att cookies sparas på datorn.

Håll kontakten med dina kunder

Nyhetsbrev eller inspirationsbrev?

Mina egna mätningar visar klart och tydligt att öppningsfrekvensen på mina utskick minskar betydlig när jag skriver Nyhetsbrev i ämnesraden. Tittat bara på dig själv – när öppnade du ett nyhetsbrev senaste? Hur intressant är det egentligen? Men om du skriver något annat som t.ex. inspirationsmail eller något relevant för mottagaren så kommer mailet öppnas i större utsträckning.

 Vad är syftet med mailen?

  • Det kan finnas flera olika syften med samma mail
  • Ge relevant information
  • Bygg förtroende
  • Håll kontakten med både potentiella kunder och befintliga kunder
  • Informera om dina produkter och tjänster

Den så kallade 80/20 regeln gäller här. 80% relevant information som målgruppen är intresserad av. 20% information om dina produkter och tjänster.

Hur ofta ska du skicka ut dina mail

Det beror helt och hållet på dina mottagare och vad du har för budskap. En av mina leverantörer av it-produkter skickar ut ett mail per dag! Dagens tips på nedsatta datorer och tillbehör. Det är helt ok för det är relevant och intressant för mig. Men om innehållet inte var dagsaktuellt så är det för ofta. Det kan räcka med ett mail var 3:e eller var 4:e vecka.

Vilket format ska det vara i?

Du måste tänka på vart dina läsare läser dina mail. Är det i sin dator, sin telefon eller padda? Vissa tycker att det är tråkigt att bara läsa text rakt upp och ner. Andra tycker att bilder och formaterade mail är svåra att läsa. Stora trenden i USA är renodlade text mail medan i Sverige gäller så kallade HTML baserade mail. Använd en mall som är skalbar dvs ändrar storlek beroende på mottagarens storlek på skärm, så kallad responsiv.

Går det att använda MS-Outlook / Apple Mail?

Egentligen inte. Visst har du 20-30 mottagare så skulle det kunna fungera men helst ska du använda dig av ett program / tjänst som skickar ut e-post. Dessa system har även statistikfunktioner så du kan se resultatet vad som händer med utskicket. Det ska vara enkelt för mottagaren att avregistrera från dina utskick. Det finns både svenska och amerikanska tjänster som fungerar bra.

Kan du skicka till vem som helst?

NEJ! Du ska bara skicka mailen till de som har tackat ja eller de som har beställt. Om du skickar till andra så riskerar du att bli spam anmäld och det är inge bra. Det kan innebära att dina mail inte kommer fram.

Ska jag göra en utskicksplan?

Jag tycker att du ska göra det. Du vet på ett ungefär vad som kommer att hända under året. Och då kan du förbereda dina mail i förväg. Om du ska medverka på en mässa så har du material före och efter mässan. Sedan vet du när sommaren kommer och då kan du informera dem både före och efter sommaren om relevanta saker. T.ex. tänk på detta före sommaren och välkommen tillbaka från semestern – tänk på detta.

Vad ska jag göra så att de inte avanmäler sig?

Var relevant! Visst det är svårt om du har en flera olika målgrupper att skriva så att mottagen känner sig träffad. Du kan ha flera olika mailutskick till respektive målgrupp men det är ännu bättre att bara arbeta mot en målgrupp. Ni som har lyssnat på mina föreläsningar eller gått BliFullbokad.nu-kursen känner igen mig.

Detta är några av punkterna som jag lär ut i mina kurser och vid personlig rådgivning.

 

Behöver du inspiration?

Varje månad skriver Peter ett eller två inspirerande brev om marknadsföring, försäljning och affärsutveckling. I brevet finner du tips, inbjudningar, erbjudanden och annat som kan inspirera dig som är tjänsteföretagare.

Tveka inte att påbörja din prenumeration! Brevet är kostnadsfritt och du kan avanmäla dig när du vill.

Prenumerera gratis