Behandla dina kunder som du själv vill bli behandlad
Tycker du om att bli upplåst i avtal som måste sägas upp 3 månader före en viss dag annars så förlängs avtalet med ett eller fler år?
Fast du inte vill ha eller inte ens använder dig av tjänsten.
Frågan är väl ganska självklar eller hur?
Men...
... det finns företag som låser fast sina kunder och tvingar dem att anlita dem eller åtminstone betala deras faktura. Tror de att de kunderna kommer tillbaka efter att de blåser kunderna?
Har man en tjänst som inte uppfyller kundens behov eller är så pass dålig så att kunden behöver flytta till en annan leverantör. Varför ska man då bli straffad?
De kanske resonerar att en förlorad kund är en förlorad kund och då spelar det ingen roll att suga ut några kronor till. Eller hur tänker de?
Active24 är ett webbhotell som har använder sig av denna metod. Att lugga av det sista före kunderna byter till en annan leverantör. Active24 ägs ingår i Visma koncernen. Det är konstigt att Visma accepterar att deras varumärke dras ner i skiten av ett dotterbolag. Samtidigt om Visma äger Loopia som är en direkt konkurrent till Active24. Hur tänkte de nu? Visst Visma tjänar lika mycket pengar nu då jag flyttar alla mina och alla mina kunders domäner från Active24 till Loopia men frågan hur mycket det kostar Visma i dålig PR.
Hur känner sig personalen att dag in och dag ut få ta hand om missnöjda kunder som inte vill något annat än komma ur sina dåliga avtal? Skulle du vilja jobba på ett sådant företag? Jag tror inte det. Men ändå lägger dessa företag mycket pengar på att försöka rekrytera folk till deras kundtjänster. Lycka till!
Jag har viss förståelse att binda kunderna till en viss tid om det föreligger direkta investeringar kopplad till avtalet. Ta till exempel hyreslokaler. Om fastighetsägaren investerar x kr för att anpassa lokalen till hyresgästen och slår ut kostnaden på t.ex. 3 år. Men inte annars. Active24 har inte gjort någon investering i mina domäner.
Jag avråder att anlita Active24 som partner när det gäller webbhotell, domänhantering eller rättare sagt – till allt!
Om du har denna typ av avtal och en kund vill säga upp avtalet. Fundera på hur du ska svara...