Mässpecial
Några saker att tänka på inför att man ställer ut på en mässa
Jag ställde ut på Eget Företag mässan för ett par veckor sedan. Mycket trevligt och givande. Många frågade mig om hur det var att ställa ut och om det ger något. Därför kommer det massa inspiration om just att ställa ut på mässor här.
Varför ska du ställa ut på en mässa?
Detta är den största och bästa fråga du måste ställa dig. Varför ska jag ställa ut på en mässa? Vad är syftet med din medverkan? Är det för att bygga ditt varumärke? Träffa potentiella kunder? Nu kanske du säger – självklart är det för att få fler kunder. Men är det rätt kunder som kommer till mässan? Är det din huvudsakliga målgrupp som du ska arbeta med? Eller är det bara personer som har en puls och förhoppningsvis en plånbok?
Vart?
Vart ska du ställa ut? Tillbaka till din målgrupp. Om du ska ställa ut så måste din huvudsaklig målgrupp vara mässans målgrupp.
När?
Passar mässan in i ditt schema? Eller kan du orda ditt schema efter mässan? Det jag menar är att du måste planera inför mässan, under mässan men framförallt vad som ska hända efter mässan. Du kommer troligtvis inte göra affärer på själva mässan utan du väcker intresse där.
Ta hjälp
Fråga dina vänner och kollegor om de kan hjälpa till i din monter. Det kan räcka med ett par timmar av var och en. Ditt resultat kommer bli mycket bättre om det är flera personer som kan ta hand om fler intresserade mässbesökare. De behöver inte vara en kopia av dig, det räcker med att du ger dem en enklare introduktion – en story som de kan berätta för att väcka uppmärksamhet. Seden får de samla in kontaktuppgifter för vidare uppföljning – av dig.
Fråga om det är rätt person
När du får kontakt med en besökare börja alltid med att fråga om det är rätt person. T.ex. Hej, vad arbetar du med? Eller Söker du efter resultat y. Nu återkommer vi till din målgrupp ingen och vad målgruppen har för problem och vilket resultat som efterfrågas. Fråga dem rakt ut om de arbetar med x, inom y. Om personen ifråga inte är i din målgrupp – säg helt enklet "Då kan jag inte hjälpa dig, men känner du någon som arbetar som x eller behöver y?" Troligtvis så känner personen någon som behöver dig. Avsluta alltid med – "Ha en fortsatt trevlig dag!"
Erbjudandet / En kort presentation
Nu kan du berätta om ditt erbjudande, vilket resultat mässbesökarna kommer att få av att anlita dig. Håll det enkelt. Erbjud ett fåtal tjänster.
Mässerbjudande
Självklart ska du ha ett mässerbjudande. Det ska också gälla en period efter mässan. Det ska inte kännas att beslutet måste tas på mässan utan att de kan få betänketid för att de ska hinna bygga förtroende för dig och dina tjänster. Besökarna gör det genom att besöka din hemsida och söka efter dig på sociala media och webben.
Samla in uppgifter
Detta är en av de viktigaste punkterna på mässan. Samla in kontaktuppgifter på de som är intresserade. Du kan ha en tävling eller utlottning – se nedan. Många besökare har inga visitkort med sig ha en intresseanmälan där besökarna kan fylla i sina uppgifter och vad de är intresserade av framme. För de som har visitkort kan häfta fast kortet på intresseanmälan och sedan kryssar i vilket intresse de har. Använd dig inte av en iPad eller dator som besökarna ska använda sig av. Visst är det skönare för dig att slippa registrera efter åt men min erfarenhet visar att det finns ett motstånd till att registrera sig på en dator. Se till att registrera intresseanmälningarna och skicka ut den information som de är intresserad av så fort som möjligt.
Tävling / utlottning
Ha en tävling som alla kan vara med i. Det kan vara att de fyller i en intresseanmälan och skriver 20 ord varför de ska vinna det du erbjuder. Vinsten bör vara den del av din tjänst så att de kan få ett positivt resultat av din tjänst.
När vinnaren kommer för att få sitt pris, se till att en bild tas på dig tillsammans med den vinnaren. Dela bilden på din hemsida, i sociala media och i nyhetsbrevet. Tagga personen i sociala media så att bilden kommer ut i vinnarens flöde också. Vännerna till vinnaren kommer att gratta personen till vinsten samtidigt som de blir nyfiken vad de vann.
Följ upp och bjud in
Planera att du har ett event, en föreläsning eller något annat som du kan bjuda in till på mässan och i dina uppföljningse-post efteråt. Syftet är att de ska känna sig välkommen att lära sig mer av och om dig – bygga förtroende.
Håll kontakten
Viktigt att hålla dina potentiella kunder uppdaterad och informerad om vad som händer hos dig. Ge någon information som är relevant för din målgrupp. När behovet uppkommer så kommer de att kontakta dig och boka dig.
Lycka till på din mässa!