Bättre vara stor fisk i liten damm än tvärt om
Ju färre du hjälper desto fler kunder kommer du att få.
Låter kanske konstigt, men faktum är att ju smalare målgrupp du vänder dig till desto fler kommer att lära känna dig och det du kan hjälpa dem med.
En målgrupp kan vara personer som har en viss ålder, kön, ort eller företag inom en specifik bransch, omsättning, ort eller en yrkesgrupp. Din målgrupp behöver inte vara så stor. Det är bättre att vara en stor fisk i en liten damm än tvärt om. Hur många kunder behöver du på ett år? Du kanske behöver 300 – 400 personer på ett år som beställer cirka 1.000 behandlingar. Din målgrupp behöver inte vara större än 3.000 till 4.000 personer.
Tre anledningar
Det finns säkert en tidning som vänder sig just till din målgrupp eller en Facebookgrupp där de diskuterar just det du kan hjälpa dem med. Mässor där besökarna just är de som du vill hjälpa. Tänk dig att bli inbjuden att föreläsa framför 200 personer som alla har det problem som just du kan lösa. Ganska intressant eller hur?
2. Lär känna dig
När du arbetar mot en målgrupp så kommer de att lära känna dig och lär sig vilket resultat som du ger dem. Folk kommer att börjar prata om dig och det du kan hjälpa dem med. Se till att finnas där de är.
3. Deras huvudsakliga problem
Du vet deras problem och du kan vara expert på att lösa det. Det innebär att du kan kommunicera (via e-post, artiklar, föreläsningar, din hemsida) på ett sådant sätt så att de känner igen sig i problemställningen och ser lösningen du kan ge dem.
Vissa tycker att bara arbeta mot en målgrupp är tråkigt, men det är fel. Varje klient har ju olika personligheter samtidigt som du blir bättre och bättre på att behandla just deras problem. Klienterna blir nöjdare och nöjdare. Det innebär att de pratar om dig med sina vänner och bekanta. Det innebär fler kunder.
Kolla gärna in en gratis video om just detta med målgrupp. http://www.blifullbokad.nu/film/
Detta är bara en del av hela BliFullbokad.nu-konceptet. För mer information om hela koceptet - klicka här.